4

En sak som många gör fel när de skriver är att de använder för mycket adjektiv i dialoger. Tiill exempel:

"Jag tänker inte gå dit!" utropade Hanna argt.
"Det ska du visst", svarade Linnea lugnt.
"Nej", fräste Hanna envist.
"Jo, du vet mycket väl att du måste", nästan viskade Linnea. Hennes blick var sänkt mot golvet. När hon tittade upp blängde hon på Hanna.
"Om du inte går vet du vad som kommer att hända...", hotade hon.
"Ja och jag bryr mig inte", avbröt Hanna.

Fattar ni grejen? Det blir för beskrivande på vilket sätt personer säger något. Om man inte har urusel fantasi så är det ganska enkelt att förstå hur en person reagerar beroende på situationen. Personligen tycker jag att det är så skönt när det bara står "sa han/hon". Ta samma exempel men ta bort lite adjektiv.

"Jag tänker inte gå dit!" utropade Hanna. Hennes ögon sköt blixtar.
"Det ska du visst", svarade Linnea.
"Nej", sa Hanna och la armarna i kors.
"Jo du vet att du måste", sa Linnea, med blicken mot golvet. "Om du inte går vet du vad som kommer att hända.." Det gick inte att missta sig på allvaret i hennes hot.
"Ja och jag bryr mig inte", sa Hanna.

Märker ni skillnaden? Erkänn att det var lättare att läsa den andra versionen än den första. För trots att jag drog ner på adjektiven så gick det ändå att få fram känslor genom handlingar.
Så mitt tips till er är att inte använda för mycket adjektiv i dialoger. Och använd gärna handlingar för att beskriva saker, för samtidigt som läsaren får lite frihet att måla upp en bild av hur det är så för det boken framåt om någon gör något.
PUSS ♥

Kommentarer
Postat av: Anonym

varför leker du att du är värsta författaren??

2011-02-06 @ 18:47:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0