En dimmig död

Historiaboken som jag egentligen borde läsa ligger öppen på skrivbordet. Det enda jag hittils regristerat från den trista text vi måste kunna är att Napoleon var en smart jevel.
Gör alla glada, gör sig själv till kejsare. Men sen när han blir skickat till nån ensam ö, ja då kommer han tillbaka och gör sig själv till kejsare igen. I och för sig skickades  han då till en ny ö där han dog.
But still.
En smart jevel.
Det jag absolut inte lärt mig, det är alla femtioelva årtal som jag borde lära mig. Vilket jag absolut inte kommer att kunna efter att jag skrivit provet.
Man ska kunna årtal hit och dit, men man missar ofta det viktiga. Man tänker så mycket på exakt vad som hände en viss dag att man glömmer det väsentliga, resultaten.
På mina föräldrars tid då skulle man kunna vilket datum Gustav den andre Adolf dog, årtalet och till och med vilket väder det var.
Men om man ställer den viktigaste frågan, nämligen vilka Sverige stred mot, är det inte många som kan svaret.
Det enda dem kan är följande:
Gustav den andre Adolf dog i ett dimmigt väder den 6 November 1632 i slaget vid Lützen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0