En liten lista för skrivälskare


Vad heter du? Yasmin Aslani

Hur gammal är du? 16 om ca tre veckor

Vad kommer din bok att handla om?
Den handlar om att skenet kan bedra, tonåringar, vänskap, hur långt folk är villiga att gå för skönhet, kidnappning och mycket mer.

När kom du på bokidén? Jag kommer inte helt ihåg exakt hur, men jag hade precis börjat skriva på något annat och sen funkade det inte riktigt och då fick jag denna idé som en blixt från klar himmel haha.

När började du att skriva på boken? Ja, det var väl mest kladd och lite ideer i början så jag har inte skrivit på riktigt i mer än nåt halvår med många pauser emellan.

Hur många A4 har du skrivit? Ynka 20 sidor i storlek 12 (times new roman). Dock har jag inte gått inför det förrän på senaste tiden och när jag började på den här började på något mer samtidigt (dumt nog) så det blev inte så mycket skrivande. Sen la jag ner det andra. Och de där 20 sidorna innehåller väldigt mycket.

Hur ofta skriver du på boken? På senaste tiden har jag försökt skriva åtminstone en timme varje dag, men med allt kring gymnasiet osv så har det blivit ett litet uppehåll på några dagar. Förut skrev jag så lite som varannan vecka och väldigt lite för att jag hade för lite tid.

Hur skulle du beskriva huvudpersonen? Jag har ungefär två huvudpersoner eller till och med tre om man räknar med killen som heter Freddie. De andra två tjejerna heter Laura och Emma. Emma är väldigt framåtgående, social, lugn. Laura är nästan svärtom hon är ganska blyg men om hon blir arg då får hon ett utbrott och hamnar lätt i slagsmål och hatar äppeljuice. Båda är ungefär 16. Freddie tycker inte om någon av tjejerna bara för att dem lägger sig i tycker han. Han är ganska ensam av sig och föredrar att göra saker på sitt sätt. Även han är i 16-års åldern.

Hur skulle du beskriva din bok med fem ord? Sorg, spänning, vänskap, ensamhet, och ja lite kärlek.

Vem/vilka har varit dina inspirationskällor? Jag försöker att inte se upp för mycket till andra för då får man för mycket influenser men Stephanie Meyer, J.K. Rowling, Stieg Larsson, Jens Lapidus mfl.

Har någon hjälpt dig att skriva boken? Nej, jag skriver allt själv, men min syster och mamma har fått läsa igenom då och då och fått säga vad dem tycker.

Har någon hjälpt dig med research? Nej, jag har nästan ingen research alls. Det jag inte vet hittar jag på. Det är en bok liksom, so what om något inte stämmer helt och hållet. Jag tar mest av vad jag har sett och ställen jag har varit på.

Har du utvecklats under skrivandet? Jag tror det. Det känns som om orden kommer snabbare nu än när jag började och mitt sätt att skriva har mognat lite.

Vill du få boken utgiven? Såklart! Det har jag velat sen sen den 17 maj 2003 när jag vann en skrivartävling och jag tänkte: Jag ska aldrig ge upp skrivandet förrän jag fått minst en bok utgiven. Det här är vad jag vill göra.

Om du vill få den utgiven; kommer du att använda ditt eget namn? Självklart, det är en dröm för mig att kunna gå förbi en bokaffär, se min egen bok och namn i tryck och veta att det är min bok som jag har skrivit.

- kopiera detta med listan -
Skapare: Jane / TheDiaryBitch.Blogg.Se





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0