Beauty

Detta kommer bli ett "what goes around i mitt huvud"-inlägg. Det vill säga en massa nonsens, men vem bryr sig?
Höll nyss på att våffla håret (vilket låter så sjukt roligt) och jag tänkte på hur mycket tid jag lägger ner på mitt hår. Platta, dusha, kamma, locka, sätta upp osv osv. Alla tjejer gör nog det. Eller nästan alla.
Och då tänker jag tillbaka ett år ungefär.
Då existerade inte fenomentet plattång i min värld. Mitt hår var ett evigt fluffmoln.

Men min poäng med detta inlägg var inte hur mycket jag förändrats (och inte bara för att jag numera bryr mig om mitt hår) utan hur uteseendefixerade vi människor (framförallt tjejer) är.
Och vet ni vad?
Jag älskar det.
På sitt och vis. Men jag älskar inte när folk dömer andra p.g.a hur någon ser ut. Jag älskar att det finns så mycket man kan göra med sitt utseende. Är det inte fantastiskt? Har du mycket finnar? No problem använd foundation. Korta ögonfransar? Maskara. Kort hår? Hårförlängningar, löshår. And so on.
Det finns så många olika valmöjligheter.
Och det måste ju ändå tyda på att samhället är på väg åt det hållet där alla ska få en möjlighet att se ut som dem vill se ut. Inte efter ett visst ideal som några har bestämt, utan som man själv vill.
Eller hur?
För annars skulle det väl inte finns brun hårfärg om blond är det som är idealet.
Och andra sidan känner man sig pressad att se lika fin ut som alla andra, vilket kan resultera i att man använder sånt som man egentligen inte vill.

Vilket är den stora nackdelen. Pressen. Jag avskydde den perioden då alla tjejer i min klass började sminka sig och jag hade inte den minsta lust att göra det. Inte för att jag var speciellt ful och inte heller snyggast. Men när alla tjejer gör allt för att se finare ut, då känner man att man också måste göra det.
Jag tycker att jag lyckades stå upp för mina åsikter så länge som jag ville. Jag börjadee sminka mig när jag var nästan 15. Gissa när alla andra tjejer gjorde det? När dem var i princip 13.
Alltså vågade jag stå upp för att jag tyckte att det var onödigt då. Det kanske det som är lite poängen med mitt väldigtt långa inlägg. Gör inte som alla andra säger. Bara för att dem säger att det är rätt betyder inte det att det är rätt. Med andra ord: sätt upp dina egna ideal.
Det spelar ingen roll att blond och smal är inne. Jag är brunett och jag älskar det. Eller att bruna ögon är extra fina. Jag kanske tycker att blåa ögon är det vackraste som finns. Och det tänker jag stå för.
Jag tycker att alla borde få chansen att stå för sina åsikter.
Och för att binda ihop denna röra av åsikter: Jag tycker om att det finns så många valmöjligheter inom utseende branschen för det ger chansen att själv bestäma hur man vill se ut. 
Fast det gäller dock inte kläder. Där är det way too begränsat.
Förlåt att jag rörde till det, men detta var en annan form av civilcourage inlägg: Våga göra det du tycker är vackert. För om du tycker det, så är det det.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0