Ytterligare några skrivtips!

ja here we go again! De här tipsen är framför allt riktade till min söta vän panthea som ska pröva på att skriva en bok ;) Det är inte lätt kan jag säga och en av de viktigaste sakerna att tänka på är att man inte ska bli föör hoppfull och tro att ens bok är superbra om man nu skickar in den till ett bokförlag (som jag gjorde). För för det mesta blir den refuserad. Sad, but true. Jag kan helt ärligt säga att min bok blev refuserad men jag blev inte så besviken för jag förväntade mig ingenting. Som tur var uppmuntrade dem mig (Bonniers, tror jag det var) att fortsätta skriva och att jag hade talang och att jag borde fortsätta skicka in kommande böcker :) Det räckte för att jag skulle fortsätta skriva (även om jag hade gjort det ändå).

I alla fall! Här kommer tipsen:

1. Behåll den röda tråden!! Det vill säga kom inte bort från ämnet. Superviktigt. Kan tyckas självklart, men det är svårt att förstå hur svårt det är att komma bort fårn det man skrev om från början och börja skriva om en massa onödiga saker.

2. Ta det lugnt. Ingen tidspress. Inga måsten. Visst, man måste lägga ner tid men det är viktigt att man känner för att skriva och verkligen har lust. Annars blir det inte lika bra och då blir man bara besviken.

3. Låt ingen annan läsa det du skrivit förrän du är klar. Första utkastet ska du behålla för dig själv och när det är klart kan du låta någon du vet inte kommer bara säga "det är bra", utan verkligen tänker efter och säger vad som kan bli bättre.

4. Tänk inte alls på vad andra kommer att tycka och tänka. Man ska inte försöka imponera på folk när man skriver. Då blir det oftast konstgjort eller så kommer det helt enkelt inte bli bra alls.

5. Styckeindelning! Tråkigt, men oerhört viktigt. Det är jättejobbigt att läsa en stor fet text utan mellanrum. Såhär fungerar styckeindelning för er som inte vet det:

Hon bodde i Malmö, men sedan flyttande hon till Stockholm eftersom att hennes pappa fick jobb där. Hon flyttade dit när hon var tio år och ser nu Stockholm som sin hemstad mer än Malmö. 
   Hennes nya skola var mycket renare än det gamla...

osv. sämst text men min poäng är att man ska byta stycke när en ny händelse eller tidpunkt sker. Författare brukar också trycka tre mellaslag in när de byter stycke så det blir "luftigare" och så att det syns att det är ett nytt stycke (så här: hej   då).

Nu får det räcka med tips! Hoppas det hjälpte någon iaf ;) Förresten jag vill inte att ni ska tro att jag tror att jag är värsta pro eller nåt och att jag är bättre än alla andra. Jag bara lägger upp dessa tips som jag tycker hjälper och som jag har fått som tips av många.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0