SKRIVTIPS

Hej igen!
Nu har jag tänkt att eftersom jag älskar att skriva och velat bli författare sen jag var sju år så ska jag ge lite skrivtips till er som oxå tkr om att skriva. Här kmr tipsen:

  •  Bestäm er för att skriva ett antal ord (börja med 1000-2000 ord) istället för antal tim.
  •  Lyssna på musik för att få insiration och lyssna inte på klassisk musik om inte det är er favoritmusik. Lyssna gärna på ert favoritband, rock och pop och allt ánnat funkar jättebra.
  • Ha persiernerna elr gardinerna nerdragna för att inte distraheras av väder elr något annat.
  • Ha dörren stängd och försök att tänka bort allt utom skrivandet och musiken.
  • Tänk på att låta berättelsen "spelas upp" i ditt huvud istället för att sitta och tänka på vad som kmr imponera bokförläggarna och alla andra mest. Det är oftast då det blir sämst (när man försöker att imponera). Risken är att man omedvetet kopierar andras ideer.
  • Skriv hela din novell/roman/deckare/thriller först, sen går du igenom en gång för att rätta stavfel.
  • Låt manuset ligga kvar ett par veckor och sen kmr du tillbaka och tittar genom det igen. Man ser oftast med klarare ögon när det gått ett tag och man blir mer kritisk, vilket bättrar chanserna för manuet att bli bättre.
  • Skriv det första du kmr att tänka på hur galet det än blir. Du kan alltid gå tillbaka och fixa det sen.
  • Gör det bekvämt för dig. Ha gärna på dig sköna kläder och något att dricka och äta.
  • Ta en liten paus efter 45-60 min. Slappna av lite så att hjärnan får vila och fortsätt ´sen. Du ska se att det blir mkt lättare att tänka 
  • Läs många olika sorters böcker oc genrer för att få insiration och lära dig olika sätt att skriva och uttrycka sig.
  • ha gärna nåt litet häfte eller t´block som du kan skriva ner ideer i, direkt när du får dem. De kanske låter konstiga, men i slutändan kan de bli något bra.

Detta var några enkla tips jag har snappat upp lite här och var och hittat på själv utav egen erfarenhet (vill inte låta skrytig, men har man skrivit mkt så har man).
 
Lycka till nu alla skrivare! / yasmin

P.S. Funderar på att anordna en tävling där alla som vill delta, skriver en liten novell, skickar in den till mej och så utser jag en vinnare som får nåt pris av nåt slag. Kanske en länk till sin egen blogg, via min header?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0