Men resten av världen då?

Jag blev chockad när jag läste vad som hänt i Norge. Jag blev arg, ledsen, upprörd. Att det finns så hemska människor. Men nu är jag arg av en annan orsak. Jag ser alla dessa event på facebook som "With you Norway" och liknande. Jag ser allas statusuppdateringar om hur de lider med alla skadade och sörjande. Jag blir bara så sjukt arg. Fattar inte folk att sånt här händer varenda. Jävla. Dag. I många andra länder. So what att det är vårt grannland? Det som försigår i bland annat Sydamerika, Irak, Libanon osv. är tusen gånger värre. Den här typen av bomber spränger skolor, dödar massvis med ungdomar varenda dag, vecka, månad, år. Och så fort det händer i Norge en gång så reagerar hela Sverige? Vad fan. Måste det drabba ett land i närheten för att det ska spela roll?
Det finns hur många utsatta, skadade människor världen över som drabbas av sånt här dagligen och som inte ens får hjälp. I Norge har alla skadade omedelbart fått hjälp. Bra hjälp. Vilka hjälper människorna i alla u-länder? Människorna som styrs av diktatorer? Människorna som lever under förtryck och i fattigdom? Ingen. De får dö en plågsam död av sina skador för att det inte finns tillräckligt med hjälp.
Ja, det är hemskt det som hänt i Norge. Men det är inte ens i närheten av vad som drabbat många länder i t.ex. mellanöstern. Om världen gjorde lika mycket för de länderna, som för Norge så skulle sånt här inte behöva hända alls. Eller åtminstonde inte i lika stor utsträckning.
Jag tycker verkligen synd om de drabbade i Norge. Men jag tycker bra mycket mer synd om andra länder, där sånt här händer hela tiden. Detta ska inte behöva vara någon människas vardag. Men tyvärr är det det på många håll.

Jag tänker inte tända ett ljus för Norge. Jag tänder det för världen.

Kommentarer
Postat av: Agnes

Det är väl självklart att man ska bry sig om hela världen. Men du måste förstå att Norge är vårt grannland, vårt systerland, landet som bokstavligt talat sitter ihop med Sverige. Vi har samma politiska system och Norge är med all säkerhet det land som liknar Sverige mest. Det är därför vi blir så upprörda och rädda. Det är både fysisk och psykikst nedbrytande och omöjligt att bry sig om alla, alltid, överallt. Det går bara inte.



Tänk såhär: vad skulle göra dig mest ledsen och upprörd, att din lillasyster blev ihjälskjuten, eller att en flicka du inte känner överhuvudtaget blev det? Större delen av Sveriges befolkning har vänner eller känner någon som antigen bor eller kommer från Norge. Men vi känner inte hela världen, och även om det vore vackert och bra om alla brydde sig om alla lika mycket, så fungerar inte människan så. Det är naivt att tro något annat.

2011-07-28 @ 16:50:43
Postat av: yasmin

sv: faktiskt så är det inget argument att "det är vårt grannland" för att detta har stått i nyheterna i hela världen i flera dar nu inklusive USA och resten av Europa. Men när det är hundra gånger farligare och fler dör i bombattacker i afghanistan ska det inte spela roll bara för att det ligger i mellanöstern? det är bullshit. Alla är lika mycke värda och det är inte ALLS samma sak om de gäller en syster och en random människa, för i dehär läget förstår jag dom som faktiskt förlorat nån men dom som inte ens känner nån? varför ska dom bry sig om norge men inte resten av världen?

Det du har sagt är rena rama ursäkter och jag köper det inte. There you have it.

2011-07-30 @ 14:50:14
URL: http://yasminlikeaflower.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0