En liten teori

Det finns många tankar och åsikter vida det finns någon gud eller inte. Jag tror inte jag helt bestämt mig egentligen, men jag antar att jag inte tror det. Jag skulle inte kalla mig själv ateist, men någon tro har jag inte.

I vilket fall som helst så har jag hört en teori som jag tycker är ganska intressant.
Jag vet att mina paintkunskaper inte är på topp direkt, men det får duga.



Okej om vi nu ser lilla Bob som en "människa" i en 2D-värld. Den där teckningen är hans sätt att se på världen. För honom finns inget 3D.
Detta innbär att han kan inte ta sig in i rummet som inte har någon dörr och hämta den blå frisbeen.

Det är fysiskt omöjligt för honom. Det finns inte. Men jag som lever i 3D-välden skulle kunna stoppa ner handen, ta upp frisbeen och ge den till Bob eftersom att jag ser "över" väggarna. Eftersom att det är 2D (vi låtsas att det går att plocka upp frisbeen).

På samma sätt är det omöjligt för Bob att ta sig till det röda krysset. Det finns ingen dörr dit. Alltså går det inte. Men jag som lever i 3D världen skulle mycket väl kunna ställa mig på det där krysset.
Och i lilla Bobbs deformerade ögon skulle det vara ett mirakel.

För det går väl ändå inte att ta sig in i rum utan en dörr utan att rasera väggarna?
Alltså kan jag göra en massa saker som Bob inte kan. Som han inte ens kan tänka sig. För han kan inte ens tänka sig en 3:e dimension. Han kanske vet att den finns, men hur det ser ut finns inte i hans hjärna. Det går inte att tänka sig.

Men tänk om detta gäller för oss? Tänk om denna gud egentligen bara är människor eller något liknande i en 4:de dimension?
För saker som ses som ett mirakel för oss, eller guds hand kanske helt enkelt bara är en annan dimensions verk?

Det är kanske svårt att tänka sig, men på samma sätt kan inte någon i 2D världen tänka sig en 3D värld. Då kanske det ändå inte är så konstigt att vår defination av gud finns i en fjärde dimension.

Men vad tycker ni läsare?
Skulle gärna vela höra en troendes perspektiv? Är detta möjligt, eller går det inte ihop alls med er ideologi?
Även ni andra får mer än gärna säga vad ni tycker.

PUSS ♥


Kommentarer
Postat av: KNORKAN

Håller med dig! Tack snälla du, vad glad jag blir :)

2010-09-19 @ 08:37:14
URL: http://knorkan.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag gillar hur du tänker, du är djup.

2010-09-26 @ 15:58:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0