Svar till anonym person

Anonym om Back To School:
Det där med fler valmöjligheter när amn går sam är mest bara skitsnack. Bara om du typ vill bli läkare, veterinär eller något annat inom fysik/kemi. Läser du sam, och sen väljer till matte C så kommer du in på i princip va som helst på universitetet/högskolan.
Bättre att gå sam om man känner för det, lite enklare att få bra betyg, och det går ju alltid att gå ett basår sen om du ångrar dig och vill plugga vidare till något där man behöver naturämnena :)


Det är faktiskt inte skitsnack om man vill ha ett jobb där man känner bra med pengar. Visst, det går väl att läsa typ juridik, men det är jättesvårt att få jobb sen och betygshetsen är enorm. Och har du kanske tänkt, har det ens fallit dig in att det kanske är precis vad jag siktar på? Att bli läkare eller något sånt. Jag vill verkligen komma in på läkarlinjen. Det kanske inte är mitt drömjobb egentligen, men det är något  jag kan trvias med. Väljer man till matte C kan man säkert komma in på fler linjer, men antagligen inga som leder till jobb med riktigt bra lön, vilket jag vill. Kalla mig materialistisk, jag bryr mig inte. Hellre det och ekonomiskt oberoende än tvärtom.
Förresten är det inte värt att gå basår för från och med i år kommer de flesta linjer bara ta in elever från direktgrupper och inte kompletteringsgrupper.
Plus att jag känner egentligen inte för någon av dem. Jag gillar inget ämne särskilt mycket.
Mycket har förändrats sen igår.
Jag SKA gå natur. Jag SKA komma in på läkarlinjen på ett eller annat sätt. Jag skiter i om detta blir tre skitår. Jag ger gärna upp tre år för att få det bättre sen.
Sen kan du väl ändå sluta vara anonym. Det är bara fegt.
Men jag måste ändå tacka dig för att du försökte hjälpa. Kul att få respons iallafall.
Tack till dig anonyma människa.

Kommentarer
Postat av: Malin A

Fyfan va fel du har!! Sam är inte alls bara för folk utan ambitioner, som du verkar tro. jag går sam för att jag är mycket intresserad av samhällsvetenskap, geografi och psykologi. Och detta fastän jag har mvg i matte och hade fysik som favoritämne i grundskolan! Sam är inte lättare för den som är intresserad och duktig än vad natur är för den som är intresserad av det. Att säga annat vore en lögn särskilt då du inte ens har provat på att läsa marknadsekonomi på en högre nivå. Skriv gärna åsikter, men håll dig till vad du kan säga till om eller ta reda på mer fakta.



Det finns också en hel del välbetalda jobb som man kan få genom att läsa sam också. Mäklare, ekonom, revisor, olika sorts chefer är bara några. Och så finns det vissa jobb som man måste läsa sam för att kunna bli, som polis eller socionom. Och säg nu inte att dessa jobb är "sämre" än andra för det är helt individuellt!



Jag stävar efter att försöka utrota bilden av att samhälls-linjen skulle vara ett val för alla lata tonåringar utan drömmar om fina jobb. Linjen i sig är inte lättare då man läser alla kurser på en högre nivå än i t.ex. grundskolan! Detta är någonting som har ändrats på senare tid, men det är dags att folk börjar leva i nuet och sluta nedvärdera alla samhällsvetare på så lösa och felaktiga grunder!



Jag är besviken, trodde du var en sån som kollade upp fakta innan du yttrade dig.

2010-11-09 @ 14:56:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0