jag kommer från Iran

måste sova nu...är så trött! fattar inte..på senaste tiden blir jag skittrött hur tidigt som helt :/ Eller :) Eller :)/ Hahhaa...jag blir konstig när jag är trött ;) Nu tackar jag för mig, min säng ska få min uppmärksamhet nu.


                               shabekheir (godnatt på persiska) <33

Eller nu kom jag på en grej jag vill göra innan jag somnar! En liten lista med roliga persiska ord. Eller roliga och roliga, men som jag tycker låter roliga iaf :P Fast egentligen heter det inte persiska, det heter farsi. Lär er det.


- Kishmish = russin

- Nemikham = jag vill inte
 
- Miz = bord

- Tabeston = sommar(läääängtar :D)

- Atish/Atash = eld (beror på hur gammalmodigt man vill uttala det...det andra är äldst)

- Lebas = kläder

- Pah = fot

- Aftab/Aftabi = sol/soligt

- Salam bereson = hälsa (alltså att hälsa till någon som i : "hälsa till henne från mig" eller nåt)

- Ahang = Låt (uttalas som Ahan G...altså g:et uttalas för sig. Det blir inget "ng"-ljud)


Sådär :) Visst låter farsi liite mysko? Haha, ja det tycker till och med jag själv...men jag gillar´t , det är speciellt :)
Visste ni att det finns en religion i Iran som är en av dem äldsta reiligonerna? Inte Islam, för det är den yngsta religionen. Nej, det är zoatrismen; en religion som är baserad på elden och så. Flera av Irans högtider (som även jag firar) kommer från zoatrismen. Sizdabedar, Charshambesori (man hoppar över eldar för att inviga våren), Eid osv.

Aja, nu får det räcka :P Natti, natti <33

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0